Kainuun Kiinteistöhuolto Oy:n asiakkuuspäällikkö Maarit Kormano toivosi, että asukkaat ottaisivat rohkeammin yhteyttä omaan kiinteistöhuoltoyhtiöönsä, olipa asumiseen liittyvä murhe mikä tahansa.
Kuka avaa jumiutuneen ikkunan?
Taloyhtiöissä on yleensä tarkasti määritellyt vastuunjakotaulukot, jotka määrittävät, mitkä asiat ovat taloyhtiön vastuulla ja mitkä asukkaan omalla vastuulla. Taloyhtiön vastuulla olevat huoltoasiat, esimerkiksi asunnon vesikalusteiden huoltaminen, hoituvat tyypillisesti kiinteistöhuoltoyhtiön kautta.
Mutta kuka auttaa, jos vaikkapa kodin ikkuna on jumissa tai lista repsottaa? Asukkaan omat keinot eivät aina riitä omalla vastuullaan olevien ongelmien ratkaisemiseen.
Asumiseen liittyvät pulmat ratkaistaan yhdessä
Jos kodissa joku paikka on rempallaan eikä asia korjaudu omin voimin, kannattaa aina kääntyä kiinteistöhuoltoyhtiön puoleen. Kiinteistöhuolto nimittäin auttaa mieluusti kaikissa asumiseen liittyvissä asioissa, myös niissä, jotka ovat asukkaan vastuulla.
”Pohdinnan siitä, kenelle asia kuuluu ja kenen vastuulla jokin asumisen pulmatilanne on, voikin jättää kokonaan meidän huoleksemme. Asiakaspalvelumme osaa kyllä neuvoa miten asiassa kannattaa edetä”, Maarit Kormano rohkaisee.
Lasku asukkaan vastuulla olevista työstä tulee luonnollisesti asukkaalle itselleen. Kustannukset lyhyistä korjaustöistä ovat kuitenkin yleensä hyvin kohtuulliset.
Talonmiehen töitä
Minkälaisissa pulmissa huoltoyhtiö voi sitten auttaa? Nyrkkisääntönä voi pitää, että kiinteistöhuoltoyhtiö hoitaa mielellään asioita, jotka ovat kuuluneet perinteisesti ”talonmiehen” työlistalle, kuten pieniä korjaustöitä ja käsityökaluilla tehtäviä kiinnityksiä.
Huoltomies voi käydä auttamassa esimerkiksi verhotangon kiinnittämisessä, naulan naulaamisessa kiviseinään tai vaikkapa jääkaapin siirtämisessä syrjään siivouksen tieltä.
Kiinteistönhoitajat kiertävät joka tapauksessa taloyhtiöissä säännöllisesti ja paikan päälle tullessaan pistäytyvät aikataulun salliessa mielellään auttamassa asukasta. Kiinteistönhoitajalla on yleensä sopivat työkalut ja ammattitaito selviytyä näistä pienistä asukkaan arjen pulmista nopeasti ja vaivattomasti.
Yhteydenotto matalalla kynnyksellä
Rempallaan olevat paikat voivat haitata kodin asumisviihtyvyyttä ja jopa vaikeuttaa asumista merkittävästikin.
”Toivoisin, että asukkaat eivät jäisi näiden ongelmien kanssa yksin, vaan meihin päin otettaisiin matalalla kynnyksellä yhteyttä. Yhdessä sitten voidaan selvitellä, miten asia saataisiin hoidettua. Tärkeintä on, että asia saadaan etenemään oikealle taholle ja asumisviihtyvyys kuntoon”, Maarit Kormano toteaa.